|
||||
|
||||
Ocupação Monarca - Lisboa n° II.29-d | rua da Penha de França - Penha de França |
[ english version ] A intervenção urbana OCUPAÇÃO MONARCA - Lisboa II é uma continuação de OCUPAÇÃO MONARCA - Lisboa, realizada em 2015, só que agora os azulejos de papel foram todos pintados à mão pelo artista (tinta acrílica), de forma que a referência aos azulejos de figura avulsa portugueses seja ainda mais direta [conheça >>1 >>2]. Como na intervenção urbana anterior, os azulejos de papel foram aplicados na forma de lambe lambe, com cola de amido, sobre paredes azulejadas, como complemento às faltas de azulejos nestas fachadas. |
Os projetos de arte urbana de Fábio Carvalho atuam como pequenas inserções, peças que invadem o espaço quase como um parasita. As intervenções aparecem mais por tensionarem o que já está lá, em vez de impor-se de cima para baixo a um espaço. As intervenções exigem uma certa intimidade para entrar em ação. Eles permanecem dormentes até que você as ative com o seu olhar. Eles não gritam - sussurram. |
english version | [ top ] |
The urban intervention MONARCH OCCUPATION - Lisbon II consists of a continuation of the previous intervention, MONARCH OCCUPATION - Lisbon, that took place in 2015. This time, instead of using rubber stamps to print the paper wall tiles, the artist did all the painting by hand, to achieve a more accurate ressemblance to the original portuguese's single figure wall tiles [ examples >> ]. Then, the paper tiles were pasted on tiled facades, with starch glue, where the original ceramic tiles were already missing, by decay or theft. No real tile were covered by the paper tiles. This intervention is also based on the iconic image of a armed soldier in camouflage uniform, with butterfly wings out of his back, which can be found in a variety of other art works by the artist, accompanied by new images, all of them belonging to the military universe: boots and helmets, tanks, grenades, bombs, pistols, among others. |
Fábio Carvalho's urban art projects act as small insertions, pieces that invade the space almost like a parasite. The interventions appear mainly by tensioning what is already there, rather than imposing themselves top down to a space. The interventions require a certain intimacy to get into action. They remain dormant until you activate them with your look. They do not shout - they whisper. |
|